Правила за предоставяне на достъп до обществена информация
ВЪТРЕШНИ ПРАВИЛА ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ В РАЙОНЕН СЪД – ГР. СВОГЕ
І. ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
1. Правилата за достъп до обществена информация в Районен съд - Своге уреждат приемането, регистрирането, разпределянето, разглеждането на писмени заявления и устни запитвания за достъп до обществена информация, изготвянето на решения за отказ или за предоставяне на обществена информация, съгласно разпоредбите на ЗДОИ.
2. Предмет на Правилата са:
· Приемане, регистриране и отговор на устни запитвания и писмени заявления за достъп до обществена информация;
· Срокове и разглеждане на заявленията за достъп до обществена информация;
· Изготвяне на решения за предоставяне или за отказ за предоставяне на обществена информация;
· Форми за предоставяне на достъп до обществена информация;
· Дължими разходи и начини за заплащането им при предоставяне на достъп до обществена информация.
3. Дейността по приемането, регистрирането, разглеждането и изготвянето на решения по ЗДОИ се организира, координира и контролира от Председателя – административния ръководител на Районен съд – Своге.
ІІ. ПРИЕМАНЕ, РЕГИСТРИРАНЕ И ОТГОВОР НА УСТНИ ЗАПИТВАНИЯ ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
1. Устните запитвания по ЗДОИ се приемат от Административния секретар и се докладват на Председателя.
2. Отговорният служител по ЗДОИ води регистър за устните запитвания, като отбелязва: трите имена на заявителя, датата на устното запитване, каква информация е поискана, формата в която е предоставен достъпа или основанието за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация.
3. За предоставяне на достъп до обществена информация по устно запитване се дължат разходи, в зависимост от формата на предоставяне на достъп и вида на носителя.
ІІІ. ПРИЕМАНЕ, РЕГИСТРИРАНЕ И РАЗПРЕДЕЛЯНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЯ ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
1. Заявленията за достъп до обществена информация са в писмена форма и съгласно чл.25, ал.1 от ЗДОИ задължително съдържат:
· трите имена или наименованието и седалището на заявителя
· адрес за кореспонденция със заявителя
· описание на исканата информация
· предпочитаната форма за предоставяне на достъп до исканата информация
· дата и подпис
2. Получени заявления, които не се съдържат данните, посочени в т. 1, се оставя без разглеждане.
3. Заявленията се адресират до председателя на съда и се регистрират в отделен регистър от административния
секретар, чрез входящ пореден номер, дата и час на постъпване.
4. Получените по пощата или на официалния е-mail адрес на съда заявления се регистрират от отговорния служител по ЗДОИ, чрез входящ номер и дата.
5. Всички допълнително постъпили документи, които са по повод на вече регистрираното заявление, носят регистрационния номер на първоначалното заявление и датата на постъпването.
6. Жалбите срещу решенията и отказите за предоставяне на достъп до обществена информация се приемат и регистрират по реда на т.2 и 3 от Правилата.
7. Отговорния служител по ЗДОИ води регистър за постъпилите писмени заявления по чл.24 от ЗДОИ, като отбелязва: пореден номер на заявлението, заявителя, вх.№ и дата на заявлението, поисканата информация, № , дата и съдържание на решението – предоставен достъп / пълен или частен / или отказ.
ІV. СРОКОВЕ И РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ЗАЯВЛЕНИЯТА ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ.
1. Заявленията за достъп до обществена информация се разглеждат от председателя на съда, в срока по чл.28 от ЗДОИ– 14 дневен срок, след датата на регистрирането им.
2. В случаите, когато исканата информация не е точно и ясно формулирана или е формулирана много общо, председателя уведомява заявителя за уточняване и конкретизиране на предмета на исканата обществена информация лично срещу подпис или с писмо, изпратено по пощата с обратна разписка.
3. Срокът по точка 1 започва да тече от датата на уточняване на предмета на исканата обществена информация.
4. Срокът по т.1 може да бъде удължен с не повече от 10 дни, когато исканата информация е в голям обем.
5. За удължаването на срока по т.4 се уведомява писмено заявителя.
6. Срокът по т.4 може да бъде удължен с не повече от 14 дни, когато исканата информация се отнася до трето лице и е необходимо неговото съгласие за предоставянето й.
7. В 7- дневен срок от регистрирането на заявлението по чл.24 от ЗДОИ, Районен съд – Своге е длъжен да поиска изричното писмено съгласие на третото лице.
8. В случаите, когато не е получено съгласие в 14 дневен срок или при изричен отказ да се даде съгласие, може да се предостави исканата информация в обем и по начин, който да не разкрива информацията, отнасяща се до третото лице.
9. В решението си председателя е длъжен да спази точно условията, за които третото лице е дало съгласие за предоставяне на отнасящата се до него обществена информация.
10. Не се иска съгласие от третото лице, когато то е задължен субект по ЗДОИ и отнасящата се до него информация е обществена информация.
11. Ако заявителят не уточни предмета на исканата информация в срок от 30 дни от получаване на писмото за уточняване, заявлението се оставя без разглеждане и се архивира.
12. Когато съда не разполага с исканата от заявителя обществена информация, но има данни за нейното местонахождение, председателя препраща заявлението в 14-дневен срок от получаването му към съответния орган. За препращане на заявлението се уведомява писмено заявителя.
13. Когато съда не разполага с исканата обществена информация и няма данни за нейното местонахождение председателя уведомява за това заявителя в 14-дневен срок от получаване на заявлението.
V. ИЗГОТВЯНЕ НА РЕШЕНИЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ ИЛИ ОТКАЗ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
1. Решението за предоставяне на достъп до обществена информация в Районен съд - Своге се изготвя от председателя, в срока по чл.28 ал.2 от ЗДОИ.
2. В решението, с което се предоставя достъп до обществена информация задължително се посочват :
- степента на осигурения достъп –пълен или частичен;
- срокът, в който е осигурен достъп до исканата обществена информация;
- мястото, където ще бъде предоставен достъп до исканата обществена информация;
- формата, под която ще бъде предоставена исканата обществена информация;
- разходите по предоставянето на достъп до исканата обществена информация и начина на заплащането им
3. В решението за достъп до обществена информация могат да бъдат посочени и други органи, които разполагат с по- пълна информация.
4. Решението за достъп се връчва лично срещу подпис на заявителя или се изпраща с придружително писмо по пощата с обратна разписка. На решението се поставя пореден номер.
5. Достъп до обществена информация се предоставя след заплащане на определените разходи и представяне на платежен документ.
6. При предоставяне на достъп до обществена информация се съставя протокол, който се подписва от адм. секретар и заявителя.
6а. Когато заявителят е поискал достъпът до информация да му бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронна поща за получаването, РС Своге изпраща на посочения адрес на електронна поща решението за предоставянето на достъп заедно с копие от информацията или интернет адреса, на който се съдържат данните. В тези случаи не се съставя протоколът по т. 6 и не се заплащат разходи по предоставянето.
6б. Ако заявителят е променил адреса на електронната поща, без да е уведомил РС Своге, или е посочил неверен или несъществуващ адрес, информацията се смята за получена от датата на изпращането ѝ.
7. Решението за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се изготвя от зам. председателя, когато е налице основание за това съгласно ЗДОИ. На решението се поставя пореден номер.
8. Решението за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация се връчва лично на заявителя срещу подпис или се изпраща с придружително писмо по пощата с обратна разписка.
9. Основания за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация са:
- исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна и достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес;
- достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация;
- исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.
- неплащане на определените разходи от заявителя;
- неявяване на заявителя в определения по чл.34, ал.4 от ЗДОИ срок.
VІ. ФОРМИ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ
1. Предоставянето на достъп до обществена информация се изготвя във формата, посочена от заявителя , която може да бъде:
- преглед на информация – оригинал или копие;
- копия на хартиен носител;
- копия на технически носител;
- устна справка.
2. Районен съд - Своге може да предостави достъп до обществена информация в една или повече форми.
3. Районен съд - Своге предоставя достъп до обществена информация във форма, различна от заявената, когато:
- за исканата форма няма техническа възможност;
- исканата форма е свързана с необосновано увеличение на разходите по предоставянето;
- исканата форма води до неправомерна обработка на информацията или до нарушаване на авторски права.
4. В случаите на т.3 от Правилата Районен съд - Своге определя формата за предоставяне на достъп до обществена информация.
VІІ. ДЪЛЖИМИ РАЗХОДИ И НАЧИНИ НА ЗАПЛАЩАНЕТО ИМ ПРИ ПЕРДОСТАВЯНЕ НА ДОСТЪП ДО ОБЩЕСТВЕНА ИНФОРМАЦИЯ.
1. При предоставяне на обществена информация размерът на таксите се определя с тарифа, приета от Министерския съвет.
2. Заплащането на дължимите разходи се извършва по банков път по сметка на съда:
IBAN: BG75 UNCR 9660 3170 0505 10
BIC код на банката: UNCRBGSF
Банка: УНИКРЕДИТ БУЛБАНК АД – клон Своге
VІІІ. ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1. За неуредените от тези правила въпроси се прилагат разпоредбите на Закона за достъп до обществена информация.
§2. Настоящите правила влизат в сила от датата на утвърждаването им.